Outsourcad influencer marketing

Att marknadsföra produkter och tjänster via influencers kan vara extremt kostnadseffektivt. Detta förutsätter däremot att företaget lyckas hitta influencers som passar deras verksamhet, har ”rätt” målgrupp som följare och är villiga att genomföra samarbeten. En väg att gå är att anlita företag som är specialiserade på att nå ut till och skapa dessa samarbeten.

Vad är Outsourcad influencer marketing?

Outsourcad influencer marketing innebär att ett företag anlitas för hela eller delar av kedjan som krävs för att ett effektivt samarbete med en influencer ska kunna genomföras.

  1. Hitta influencers
    Dessa företag har generellt listor på influencers inom flera olika områden, deras priser och vilka samarbeten där är villiga att genomföra. Om kundens behov matchar någon av dessa kan snabbt kontakt knytas och en offert presenteras för kunden.
    Dessa företag jobbar även aktivt med att söka upp bloggare, Youtubers och andra som kan vara intresserade av att genomföra samarbeten men som än så länge inte finns med på företagets lista.
  2. Skapa ett samarbete
    Ett alternativ är att företaget både hjälper till att hitta influencers samt gör upp om hur samarbetet bör se ut. Detta utifrån kundens önskemål och budget.
  3. Kunden tar över kontakten
    Det andra alternativet är att kunden får kontaktuppgifter till passande influencer och att de diskuterar upplägget. Detta gör att kunden får mer kontroll över samarbetet men kräver att kunden är betydligt mer insatt i prisnivåer och vad man ska kunna ställa för krav i dessa samarbeten.

Hitta influencers själv – eller köpa in tjänsten?

Vad är bäst – att försöka hitta influencer själv eller att anlita ett företag som knyter dessa kontakter? Visserligen betalas en kostnad till det företag som tar hand om dessa frågor men i gengäld ges en rad fördelar.

  • Snabbare
    Dessa företag har databaser men mängder av samarbetspartners. De kan därmed snabbt hitta influencers beroende på kundens behov. I annat fall måste tid läggas på att hitta passande samarbetspartners.
  • Tryggare
    Det är även tryggare då företaget självklart avslutar samarbetet om någon missköter sig. De har även kontroll på antal följare osv.
  • Större chans till samarbete
    Ännu en fördel är att chansen att det blir ett samarbete ökar. Detta utifrån att många influencers får så många förfrågningar att de inte tar sig tid att svara på alla. Istället lägger de energin på de förfrågningar som kommer från byråer då de är säkra på att dessa samarbeten går smidigt och att betalning verkligen sker.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.